Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Directe communicatie: betere relaties

27 oktober 2023

Directe communicatie zorgt voor betere relaties. In deze podcastaflevering ga ik hier dieper op in.

Ik ga in gesprek met Noëlla de Jager, eigenaresse van Good Place 2 Work. We hebben het over directe en indirecte communicatie. Veel vrouwen willen door iedereen aardig gevonden worden. We vinden dat dusdanig belangrijk, dat we de (lastige) boodschap die we willen overbrengen ‘mooi’ verpakken, omdat we bang zijn de ander een ongemakkelijk gevoel te bezorgen.

Noëlla en ik geven je aan de hand van onze ervaringen tips mee om directer en duidelijker te communiceren. Je zult zien dat je jouw relaties daarmee naar een hoger niveau tilt.

Veel luisterplezier!

Liever lezen?

Popcorn Principle

Zo’n tien jaar geleden kwam ik voor het eerst bij Good Place 2 Work, toen ik net terug naar Rotterdam was verhuisd. Wat me gelijk opviel aan Good Place 2 Work? Noëlla heeft een plek gecreëerd waar serieuze vrouwelijke ondernemers samenkomen om te werken, en de ruimte voelen om te sparren met anderen. Ik heb het gevoel dat ik collega’s heb hier. Echt een aanrader om eens langs te gaan dus, als je in (de buurt van) Rotterdam woont.

‘We leven bij Good Place 2 Work volgens het Popcorn Principe. En ik houd niet eens van popcorn’, lacht Noëlla. ‘Het Popcorn Principe houdt in dat je energie en tijd in elkaar steekt en met zijn allen de pan uit knalt. Hoe kunnen we elkaar helpen om dat te bereiken?’

Indirecte vs. directe communicatie

Zo’n zes à zeven jaar geleden volgde Noëlle een training van Tara Mohr: Playing Big. In haar gelijknamige boek besprak Mohr hoe vrouwen communiceren. Als vrouw vinden we het belangrijk om aardig gevonden te worden, waardoor we het liefst achter elke zin een smiley zetten, zodat het niet bot overkomt.

‘Mijn man reageerde op een mailtje van zijn collega die hem een vraag had gesteld. Het antwoord van mijn man bestond uit welgeteld twee regels. ‘Moet je er niet nog iets bijzetten?’, zei ik, waarop mijn man reageerde: ‘Hoezo? Dit is toch waar het over gaat?’.

En toén realiseerde ik me hoe erg ik in mijn communicatie altijd alles inpak, om maar te voorkomen dat iemand anders zich ongemakkelijk gaat voelen door wat ik zeg. Ik stuurde naar mijn klanten: ‘Hoe gaat het met je? Heb je het nog steeds naar je zin?’, met uiteindelijk ‘Oh ja, je hebt wellicht mijn laatste factuur over het hoofd gezien, zou je die misschien nog willen betalen?’. In plaats daarvan had mijn man waarschijnlijk een directe ‘Hi, er staat nog een factuur van je open, zou je die per omgaande willen voldoen?’ verstuurd.

Wanneer ik dan tóch de variant van mijn man stuur, wat in mijn ogen een nogal direct en kil bericht is, bekruipt me na het drukken op de verzendknop een benauwd gevoel. Uit angst dat het bericht niet goed wordt opgevat.’

Rekening houden met de ander

Die angst komt natuurlijk ergens vandaan. Ik herken Noëlla haar verhaal. Zowel bij mezelf, als bij vrouwen die bij mij in de stoel zitten tijdens een coaching sessie. Met jouw ‘kindness’ wil je de ander hooghouden. Het is interessant om dat te ontrafelen. Welke prijzen betaal jij voor jouw indirecte communiceren?

Ik ben er altijd op aangesproken dat ik te direct ben. ‘Die Fiona is echt vlijmscherp.’ Inmiddels zie ik in dat mijn familie een conflict-mijdende, harmonie-nastrevende houding aanhield. Ik heb daardoor jarenlang mijn stinkende best gedaan om rekening te houden met de ander, om maar wat minder direct te zijn.

En daar komen aannames bij kijken. Ik ging dingen voor de ander invullen. ‘Ik zal dit maar niet zeggen, want dan denkt zij zus of zo.’ Maar als je met een gesprekspartner aan tafel zit, zit hetgeen dat niét gezegd wordt, als een derde persoon tussen jou en je gesprekspartner in.

Waar ligt jouw grens?

Noëlla herkent dit volledig. Haar vader komt uit Nederlands-Indië. ‘Toen hij als kind naar Nederland kwam, heeft hij zich heel erg moeten aanpassen. Hij is opgegroeid met het Indisch zwijgen: vooral iemand anders niet ongemakkelijk laten voelen. Je zegt dus niks waar je iemand anders een ongemakkelijk gevoel mee kan geven.

Ik heb dat zó met de paplepel ingegoten gekregen, en systemisch gezien verankerd bij alles wat ik deed, dat ik daardoor niet meer eerlijk was naar mezelf. En als ik niet eerlijk naar mezelf ben, ben ik ook niet eerlijk naar anderen.

Hoe kan ik dan wél helder en direct communiceren? Waar dan weliswaar een stukje ongemak bij zit, maar waarbij ik zowel naar anderen als naar mezelf 100% eerlijk ben? Ik ben nog steeds geen ster in directe communicatie, en dat zal ik misschien ook nooit worden, maar ik ben er wel beter in aan het worden. Sterker nog, ik merk zelfs dat mijn relaties zijn verbeterd. Er is geen verborgen agenda meer.’

Natuurlijk zijn er momenten waarop Noëlla iets deelt dat inderdaad niet zo goed valt. ‘Ik heb dan soms de neiging om achteraf nog een pleister op die wond te plakken. Maar dan is het goed om te kunnen onderscheiden wat van mij is, en wat van die ander is. De ongemakkelijkheid dat ik een feestje heb afgezegd, draag ik. Het feit dat ik niet naar het feestje kom, draagt de ander.’

Betere relaties

Ik doe de elke dag één-op-één coaching sessies, met vrouwen die specifiek naar mij toe komen, omdat ze weten dat ik door ze heen kan prikken. Daar sta ik ook om bekend. Die scherpte die ik in mijn coaching heb, uit zich steeds meer in mijn privéleven, maar ik heb me inmiddels gerealiseerd dat ik óók in mijn privéleven mensen om mij heen wil hebben die die directheid van mij aankunnen en waarderen. En als er dan mensen afvallen, is dat helaas maar zo.

‘Eens’, zegt Noëlla gelijk. ‘En uiteindelijk blijven de sterkste relaties over, die alleen nog maar sterker worden. Mijn vriendinnen weten inmiddels van me dat ze mij niet blij maken met een uitnodiging voor een feestje. Ik stel dan veel liever voor om op een ander moment met zijn tweeën te gaan lunchen.’

Tips om directer te communiceren

Als ondernemer app en mail je de hele dag, waar natuurlijk een extra uitdaging in zit. Hoe ben je zo helder mogelijk in je schriftelijke communicatie? Wat wil je nu precies zeggen, en ben je dat wel of niet aan het verdoezelen in jouw mail of appje? Noëlla en ik delen onze tips voor directe communicatie.

  1. Heb eerst een gesprek met jezelf. Wat is oké voor mij en wat niet? We realiseren ons te weinig wat wij zelf nodig hebben. Pas als je dát weet, kun je dat ook helder communiceren naar een ander.
  2. Timing is key. Wat is de juiste timing om een moeilijk gesprek met iemand aan te gaan? Wellicht zit jou nú iets dwars, en wil je dat gelijk bespreekbaar maken, maar is het handiger om bij de andere partij te checken wat een geschikt moment is.
  3. Schriftelijk schrappen. Als je per WhatsApp of mail communiceert, is het belangrijk om je bericht kort en bondig te houden. Wat is het doel van je bericht? Staat dat er duidelijk in? Verzenden maar!
  4. Belangrijk gesprek? Doe het niet per mail of WhatsApp, maar maak tijd om elkaar face to face op te zoeken.

 

Clear is kind, is onze gezamenlijke conclusie. Vond je dit interessant? En wil je Noëlla blijven volgen? Dat kan onder andere via LinkedIn. Noëlla heeft ook haar eigen podcast, The Popcorn Principle Podcast, waarin ik net na het uitgeven van ‘Ontrafeld’ te gast mocht zijn.

Jouw communicatie vanuit een systemisch perspectief ontrafelen?

Wil je dieper ingaan op jouw terugkerende behoefte om door iedereen aardig gevonden te worden? Dan kan ik je mijn online cursus aanraden. Als je die nu aanschaft, kun je direct beginnen. Je krijgt onder andere verdiepende vragen, uitleg over de werking van systemen en een geleide familieopstelling; aan de hand van jouw familieopstelling kunnen we samen terugkerende patronen ontrafelen.

En ik vind het altijd leuk als je na het beluisteren van mijn podcast wat van je laat horen via een Instagram DM of een mail!

Beluister de hele aflevering voor meer voorbeelden en inzichten vanuit de ervaringen van Noëlla en mij.

Meer podcasts