Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Begeleiding van familiebedrijven

De dynamiek binnen familiebedrijven kent een andere complexiteit dan ‘gewone’ bedrijven, omdat er verschillende systemen door elkaar lopen. Juist bij familiebedrijven is het daarom cruciaal om niet alleen te kijken naar het ogenschijnlijke vraagstuk, maar om ook de onderliggende dynamiek in beeld te brengen. Er is namelijk altijd een overlap tussen de verschillende systemen. Denk onder andere aan de familie, het bedrijf, het eigenaarschap en het vermogen.

Vragen die ik bijvoorbeeld stel als coach:
  • Wat is belangrijker: het bedrijf of de familie?
  • Wat was de goede reden voor de oprichting destijds?
  • Wie hoort erbij en wie niet?

Doordat dat de dynamiek zo complex kan zijn, kan een ‘probleem’ een goede bliksemafleider vormen waardoor er niet gekeken hoeft te worden naar onderliggende (pijnlijke) situatie. Zeker wanneer een vraagstuk al langer speelt of wanneer patronen zich lijken te herhalen is het belangrijk om op een diepere laag naar de oorzaak te kijken. Een systemisch gerichte begeleiding biedt uitkomst. Ik kan je daarbij helpen.

Perspectief zien
daar hoef je geen ruimtelijk inzicht voor te hebben

Loesje

Vraagstukken waar je bijvoorbeeld aan kunt denken zijn:

  • Waar hebben wij rekening mee te houden bij de opvolging door een volgende generatie?
  • Familieleden hebben onenigheid over de te voeren aanpak
  • Het lukt ons niet om een algemeen directeur voor langer dan een jaar vast te houden
  • Mijn ouders willen dat ik de leiding van het bedrijf overneem, maar ik heb andere ambities
  • Mensen zijn opgebrand en het energieniveau is heel laag

Hoe Fiona ons heeft geholpen

Mijn broer en ik wilden investeringen doen om ons familiebedrijf toekomstbestendig te maken. Onze vader, tweede generatie aan de leiding, wilde dat niet. Hij is voorzichtiger en meer behoudend in zijn aanpak. Wij voerden het gesprek daarover vooral vanuit ons hoofd. Fiona heeft ons met behulp van een opstelling laten voelen hoe de verhoudingen lagen en wat de impact van onze keuze zou zijn op onze klanten. Dat heeft ons geholpen om in goede harmonie een beslissing te nemen, rekening houdend met de verschillende belangen.